آموزش

ILO چیست ؟ و آموزش راه اندازی سرور ILO

سرور ILO

پورت ILO چیست ؟

پورت ILO در اصطلاح ساده تر بخوایم توضیح بدیم ، یک پورتی در یک سرور که در اصطلاح وظیفه‌ ی کنترل از راه دور رو به عهده دارد. و یک پورت سخت ‌افزاری است. که کلی امکانات ویژه رو در اختیار ما قرار میده. کافیه که این پورت رو وصل کنیم. به یک شبکه یا به یک روتر یا مودم که شاید توی خونه‌ ی خودتون دارید. و در ادامه مقاله به نصب ، راه اندازی و امکاناتی که داره اشاره خواهیم کرد.

سرور ILO

پورت ILO در مودم

برای مثال اگه بخوایم روی مودم یا روتر نشون بدیم. همونطور که تو تصویر بالا می‌بینید.  پنج تا ورودی داره با ورودی ون کاری نداریم. و اون یکی در واقع شبکه‌های محلی هستند، ما از ILO یک پورت میکشیم. از کارت شبکه ‌ی سرور و لپ تاپ هم یک پورت بکشیم.

دقت داشته باشید، پورت ILO کاملا متفاوت با شبکه است. و میتونه یک ارتباطی رو با سخت افزار سرور شما ایجاد میکنه. و گاها میتونیم از روی کارت شبکه ILO هم کشید. به هر حال یک خروجی نیاز دارید، تا از ILO بگیرید. ساده ترین راه اینه که پورت ILO وصل کنید، به یک مودم یا یک روتر که از طریق وای فای یا کامپیوتر و لپ تاپ که بتونید بهش وصل بشید.

کانفیگ کردن پورت ILO

ILO ورژن های متفاوت دارند و امروزه از ورژن ۴.۵ بیشتر استفاده میشود. برای همین حتما فریم ورک آپدیت کنید. و میتونید از سایت‌هایی مثل اچ پی که همیشه آپدیت مورد نظر رو قرار میده بروز کنید . این آپدیت هارو همیشه جدی بگیرید. چون همیشه موارد امنیتی خیلی زیادی هست، که برطرف میشه یا یه امکاناتی اضافه میشه.

وقتی با این صفحه مواجه شدید. برای کانفیگ پورت ILO کلید F8 رو فشار بدید، بعد زدن کلید وارد تنظیمات میشید. قسمت تنظیمات کانفیگ کردن پورت ILO  هست.

سرور ILO

در کل میخوایم تنظیمات و دونه به دونه بررسی کنیم. اولی فایل هستش که در اون اکسیت و ست دیفالت قرار داره. که برمی ‌گردونه به تنظیمات کارخونه  مورد بعدی که اساسی ‌ترین قسمت تنظیمات هست نتوورک هست. که دو تا تنظیمات داره دوتا درواقع دراپ دان داره نیک اند تی سی پی داش پی که به نتورک اینتر فیس کال اشاره میکنه. و بعدی دی ان اس اسلش DHCP هست.

DHCP همونطور که خودتون می‌دونید داینامیک هاست کنترل پروتکل هستش. در واقع همان سیستمی هست، که هر چی شما به اینترنت وصل میشید. به صورت اتوماتیک برای شما IP می‌گیره. خب طبیعتا اگر از این گزینه استفاده کنیم. باید یک DNS هم ست کنیم. که هر زمان IP گرفت بیاد از طریق اون دامنه با ما اتصال برقرار کنه.

[ برای راهنمایی بیشتر ILO رو لینک کلیک نمایید. ]

نحوه اتصال IP با پورت

برای مثال X.IR و هر وقت زدیم IP را پیدا کند. و آخرین IP رو انجام بده. اگر خواستیم چنین تنظیماتی رو انجام بدیم F1 رو میزنیم. و روی تنظیمات میریم . همچنین ما باید از حالت آف استفاده کنیم تا بتونیم از IP ولید ببندیم. برای این کار کلید F10  رو میزنیم. تا سیو بشه. و همینطور قسمت پایین مسیج سیود دیده میشه. دوباره میریم قسمت نتورک و گزینه نیک اند تی ای تی سی اسلش آی پی رو میزنیم. در اینجا مک آدرس دیوایس رو نمایش میده.

مرجله بعد IP رو میدیم ، از پورت ILO به یکی از پورت ‌های مودم و از اون میتونه به صورت وایرلس و وای فای خدمات بده. و هم می‌تونید یک لپ‌تاپ وصل کنیم، به پورت اون مودم در واقع پورت دوم اون مودم و با زدن IP : 192.168.1.3 وصل شیم. به پورت ILO و ساب نت مسک رو میدیم. و گیت وی رو میدیم برای روتینگ و چیزهایی که تعریف نشده. فقط حواستون به اختلالات آی پی باشه یعنی اگه شما روی سیستم تون فای شیرینگ انجام دادید. یک IP لوکال دادید از اون آی پی استفاده نکنید. و حواستون باشه که چه آی پی رو ست میکنید. این بخش بیشتر بحث های نتورک پلاس هست که چه آی‌پی‌هایی رو به چه نحوی دوست دارید ست کنید.

نحوه دسترسی یوزر در پورت ILO

قسمت بعدی یوزر هست که ادمین استریتور روی سرورتون هک شده می‌تونید، یوزر هارو ادیت یا اضافه کنید . مثلا اد یوزر، یوزر نیم بزنید. و یک لوگین نیم و پسوردی ست کنید، و دسترسی‌ هارو بدید. یعنی شاید شما بخواید به دوستتون دسترسی بدین. که نتونه به صورت ادمین استریتور کار کنه. شاید بخواید مثلا ریچوال پاور اند ریست رو  خاموش کنید.

قسمت دسترسی ها ادمین استریتور یوزر اکانت که دسترسی ادمین به شما اشاره می‌کنه.  ریموت کنسول اکسس اگه آف باشه شخص نمی‌تونه از بعضی امکاناتش استفاده کنه. ریچوال پاور اند ریست که همون به صورت مجازی پاور یا مثلا از راه دور روشن یا خاموش کنه. ریچوال مدیا و کانفیگ ستینگ میتونید تنظیمات رو کانفیگ کنید و روی ILO بالا میاد. این کار دسترسی بهش میده. تنظیمات رو انجام دادید F10 رو بزنید. سیو می‌شه و در آخر قسمت فایل اکسیست رو بزنید و خارج بشید. بعد زدن اکسیست منتظر بشید. سیستم ریستارت بشه و بالا بیاد.

نحوه راه اندازی و روشن شدن پورت

بعد از اینکه آی پی رو ست کردیم از طریق سخت‌افزاری روی پورت ILO و بعد از طریق نرم‌افزار و لایه‌های بالاتر هم بتونیم، باهاش ارتباط برقرار کنیم. برای این کار مرورگر باز می‌کنیم. و اون IP که از قبل ست کردیم رو وارد می‌کنیم. ۱۹۲.۱۶۸.۱.۳ پورتی بود که ازش استفاده کردیم. برای روت کردن ترافیکمون ممکنه این وسط به یک ارور HTTPS  بر بخورید. که موضوع مهمی نیست. کنتینیو انی وی رو بزنید.  و به اروری بخورید accept رو میزنید. مرحله بعد یوزر و پسوردی که دارید رو وارد می‌کنید. و در واقع پسووردی که روی کیس بود می‌خواد از اون استفاده کنید. روی شاسی سرور ست کنید یا میتونید از همونی که قبلا ست کرده بودید استفاده کنید.

مرحله بعد وارد سرور میشید. که اینجا اطلاعات خیلی حیاتی و مهمی  در اختیارتون میزاره برای دسترسی به سرور برای یک تا صد و شش یک احتمالا HTBS ست کرده. ما گواهیش نداریم و صد درصد این کار نخواهد کرد. وضعیت سیستم ما حالا به صورت خلاصه بررسی می‌کنیم. قسمت بعدی وضعیت سرور وضعیت سلامتیش میزنه. که اوکی هست و یک اوور ویو دیگه هم داشته باشیم سرور نیم رو زده. موضوع بعدی قسمت ریموت کنسول و تنظیمات پاورش هست.  و یک سری تنظیمات دیگه که چه زمانی روشن و خاموش بشه پارمستر هست. که روی چه حالتی باشه مصرف برق چطور باشه. موضوع جالب این قسمت مدیریت سنسورها هستش، که چی نشون بده سیستم Health روی تب سرعت گردش فن ها ، دمای سرور و اینجا هر مشکلی وجود داشته باشه براتون نمایش میده.

برای دیدن ویدیو آموزشی جامع و کامل پورت ILO  روی لینک کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *