آموزش

سرور چیست؟ تفاوت سرور و سرور مجازی (vps) چیست ؟

سرور VDS-VS-VPS

سرور چیست؟

سرور های اختصاصی و سرور های مجازی رو کسایی که خیلی جدیدتر با دنیای آی تی آشنا شدند. معمولا این موارد رو خیلی با هم اشتباه می‌گیرند، که چی هستش؟  پس ما سعی می‌کنیم با زبان ساده ‌تر با یک گفتگوی خیلی خودمونی این موارد رو در ادامه توضیح بدیم ، و امیدواریم مفید بوده باشه.

خب از گوگل شروع می‌کنیم ببینید در دنیای < IT > برای اجرا شدن هر اپلیکیشنی یا هر چیزی که در واقع به صورت نرم‌ افزاری قراره اجرا بشه. یا یک زبان برنامه‌نویسی قراره ران کنه نیاز به یک سخت‌افزار داره چه حالا اون برنامه یک زبان تحت وب باشه، مانند : یک وب اپلیکیشن که ما به آن وب سایت هم میگیم، یا ربات تلگرام باشه و چه با پایتون نوشته شده باشه. و هر چیزی که بخواید شما اجرا کنید، نیازمند یک سخت افزار و یک بستری هستش. برنامه‌هایی که شما وقتی می‌نویسید یا ران می‌کنید، میاد روی سیستم دسکتاپ تون یا لپ‌تاپ‌تون و یا روی پی سی تون و این رو پیاده‌سازی و اجرا می‌کنید ،  حالا خودتون ازش استفاده می‌کنید.

ولی وقتی که می‌خواید جمعیت انبوهی از این قضیه استفاده کنن ، ناچار به این هستید که از یک سری منابع موجود به روی اینترنت استفاده کنید، که به اختصار به این‌ها سرور میگویند.

سرور چیست ؟

سرور به صورت سخت‌افزاری یک جسم است. برای مثال سرور DL360 Generation 8  یک نوع سرور است. حالا این رو حتما توضیح و براتون باز می‌کنیم. یک جسم یا چیز عجیب غریبی نیست یعنی سی ‌پی‌ یو، رم ، پاور، هارد داره. ولی چیزی که این رو متمایز می‌کنه از سیستم‌های دیگه اینه که تعداد هارد های زیادی را ساپورت می‌کنه که هر کدوم از این ها یک کار دو و نیم اینچی هستش که به هارد لپ تاپ معروف میباشد. یا به صورت فن های زیادی داره می‌تونه به مدت خیلی زیادتری همیشه روشن بمونه بیست چهار ساعت هفت روز هفته طی مدت چندین ساعت روشن بمونه و همزمان که روشن است. قابلیت هات پلاگ داره یعنی می‌تونید رم رو در بیارید یا کم کنید. برخلاف سیستم‌های دیگر این سیستم‌ها اسلایت های رم بیشتری دارد.

این سرور ها هزارگیگابایت و دو هزار گیگابایت میتونه رم رو ساپورت کنه و بستگی به نسلی اون ها دارند. این مدل از سرور صدای هیجده تا اسلات و دوتا سی پی یو دارند. و فرقشون با سیستم های دیگه اینه که اون ها سی تی استفاده می‌کند. که سی ویو اینتل سری کور هست ولی این ها زنون هستند. که پایداری بیشتری دارن اما حالت گرافیکی ندارند.

این سرور ها به جای یک پاور دوتا پاور سافتلای دارن که احیانا حالا اگه دچار مشکل شدن یکیش کار کنه اون یکی ساپورت کنه اگه برق بیشتری خواستن اون یکی بتونه وارد مدار بشه و این جور موارد که برای مثال وقتی که شما شنیدید سرور چیز خیلی عجیب غریبی نیست در واقع یک کامپیوتر قدرتمندتر از سیستم های شماست.

computer-vps-server

روش کار سرور چگونه است؟

شما فرض کنید می‌خواهید یک وب سایت ران کنید، می‌تونید روی لپ‌تاپ خودتون آپاچی سرور ران کنید یا یک برنامه‌ای که نوشتید روی پی ‌اچ‌ پی یا روی هر چیزی که نوشتید اونجا ران کنید و از طریق یک آی پی ولید یا ثابت بر روی اینترنت به اشتراک بزارید. آی پی را روی کلادفلر بیاید مثلا یک نیروی دامنه‌ای تعریف کنید و به نیترات ربط بدید. برای مثال اگر زدیم (name.IR) وارد لپ تاپ اون شخص بشید و روی پورت هشتاد در واقع وبسایتd که ران شده روی لپ‌تاپ ببینید.

خب این مورد کاملا خوب و اوکی اما چرا از این مورد استفاده نمی‌کنیم ؟ خودتون بهتر جوابش رو می‌دونید. شما باید لپ ‌تاپ تون بیست چهار ساعت روشن , و به اینترنت وصل کنید. لپ‌ تاپ تون صددرصد نمی‌تونه انقدر فشار تحمل کنه ، حتی سیستم‌های دستکاپتون نمی‌تونه این فشار  را تحمل کنند و بالاخره یه روزی کم میارند. شما می‌تونید خیلی استفاده ‌ی راحت‌تری کنید برید یک هاست رو اجاره کنید در واقع از یک شرکت ارائه دهنده مثلا خدمات کامپیوتری یک هاست رو اجاره کنید برای مثال هاست ۴ گیگابایتی ران کنید تا که بدون هیچ مشکلی ماهیانه یک هزینه ی کمی بدید و تا آخر عمر خیالتون راحت باشه.

هاست چیست ؟

درواقع این سرورها روشون یک سیستم عاملی نصب می‌شه که این شرکت‌های هاستینگ و شرکت‌های سرور اونجا میان یه ده تا از این سرورها رو می‌بندن. شما فکر کنید هشت هارد به فرض وصل میکنند میشه هشت ترا بایت هزار گیگابایت رم روش وصل میکنند، و دو تا سی‌ پی یو هم قرار میدهند. تا از این سرورها را روی رک ‌هاشون قرار میدن منظور ما همان دیتا سنترهای که همه جا تو اینترنت هست که همان سرور ها هستند. که وصل شدن به یک دیگه یکیشون برای دیتابیس آپاچی استفاده میشه، یکی برای وبسایت های و با هم دیگه کار می‌کنند. و ده تا از این سرور ها رو می‌خرند و  کانفیگ میکنند. وب سرور روش نصب میکنند یکی از مواردی که این سرورها رو خیلی متمایز می‌کنه این که میتونید روشون کار مجازی سازی رو راحت انجام بدیم.

مجازی سازی چیست ؟

مجازی سازی یعنی شما به فرض هزار گیگابایت رم دارید، چند هسته دارید و میاید این رو چهار گیگابایت ، چهارگیگابایت تقسیم می‌کنید یا هر مقدار که مشتریاتون می‌پسندن و توی این تقسیم هاردتون هم تقسیم می‌کنید. برای مثال فضای دو یا چهار گیگابایتی رمتون تقسیم می‌کنید مثلا یک سیستمی تحت عنوان رم چهار هارد دو گیگابایت و همچین چیزی از دل این می‌کشید بیرون، حالا مجازی ‌سازی شده دیگه و هزار تا از این سیستم  ها در میاد اگر چهار گیگابایت داشته باشید هزارتا ازینا در میاد و اینا رو در اختیار مشتریانتون قرار بدید.

تفاوت VPS و سرور و هاست

حالا در اینجا تفاوت VPS یا ریچوآل پرایوت سرور و فرق هاست و VPS در اینجا معلوم میشود. در وی پی ‌اس اون بخشی از تقسیمی که انجام دادن و روش سیستم عامل نصب می‌کنند، در اختیار شما قرار میدن. یعنی کاری ندارنN شما چیکار می‌کنید. یعنی شما میگید سیستم عامل لینوکس میخوام با رم چهار و سی ‌پی ‌یو چند هسته‌ ای همه ‌ی این کارا انجام میشه و در اختیار شما قرار میدن، حالا از طریق یک آی ‌پی ‌از راه دور یا از طریق ریموت دسکتاپ یا از طریق اگر سیستم لینوکسی ، پیوتی باشه. و خیلی راحت می‌تونید وارد سرور تون بشید و ازش استفاده کنید.

ممکنه روی اون نرم‌افزار میزبان وب نصب کنید یا میتونید پایتون نصب کنید یک اپلیکیشن که تحت پایتون ران کنید یک آی ‌پی داره و پورت هایی داره که ازش استفاده کنید. اما هاست نرم افزار میزبانی وب که مثلا سی پنل هست یا دایرکت ادمین رو نصب می‌کنه. بعد از نصب کانفیگ میده اون فضایی که مد نظر داشتید را دراختیار شما قرار میده و این همان هاست است.

پس تا اینجا فهمیدیم که سرورها یه سری سیستم‌های کاملا شبیه سیستم‌های ما هستند، با این تفاوت که با سخت‌ افزار بسیار قوی‌تری پشتیبانی میشوند. قابلیت هات پلاگ دارن یعنی می‌تونین دیتاسنتر رکمونت رو بکشه بیرون دو تا رم رو دربیاریم با اینکه سرور روشن است . و یه همچین مواردی انجام بدیم. همینطور قابلیت مجازی ‌سازی دارن ریکت کنترل دارند. که می‌تونید هارد هاتون رو خیلی راحت‌تر مدیریت کنید. یا هشت هزار گیگابایت فضا رو مدیریت کنید. می تونید کانفیگ کنید.

سرور و vps

سرورها در شرکت های بزرگ چگونه است؟

در مورد سرورها حالا جالبه بدونید که کمپانی‌های بزرگ مثل گوگل ، اپل ، تلگرام ، فیس‌بوک همه‌ی اینا که می‌بینید واسشون معمولا یک دیتابیس ‌های جدا دارن  اندازه ورزشگاه آزادی و یعنی دیتاسنترها و داخل اون ها هزار تا از این سرورها هستش چون قراره یک دنیا رو ساپورت کنه. و اینکه تو یک جا نیستد تو کشورهای مختلف مثلا دیتاسنتر هلند ، آمریکا و….  اینجور موارد بینشون رایج است.

یهو میبینید که میگن مثلا سرور های تلگرام قطع شده چه اتفاقی افتاده و اوور هیت شده و  سرورها داغ شدن  و بخشی از اون سرور ها خاموش شدن یعنی انگار شما کامپیوتر تون خاموش شده. دیگه به اون اپلیکیشن تلگرامی که قبلا روی کامپیوتری توی آمریکا وصل بودید، به اینترنت و تلگرام که پیاماتون هندل می‌کرد دیگه به اون وصل نیستید. حالا قطعی شدن این دقیقا همچین مضمونی رو می‌رسونه .

سرور مجازی چیست ؟

در مورد وی پی اس یا سرور مجازی هم که همتون شنیدید شرکت‌های زیادی هستند، که  وی پی ‌اس ها رو در اختیارتون قرار میدن اون ها به همین شکل دیگه یعنی یه دیتابیسی دارن یا سرور اجاره کردند، خودشون حالا دیتا سنتر های مختلف توی آلمان ، هلند و آمریکا و….. اجاره کردن بعد شما میگید، من سرور آمریکا می‌خوام با چهار گیگابایت رم و هارد و ارائه دهنده کانفیگ میکنه از ویژگی‌های سرور اینه که مجازی سازی و همچین کاری رو انجام دادن، خیلی خیلی آسون تر اون موقع از طریق ریموت دسکتاپ در اختیار شما قرار میده.

کلاینت چیست ؟

درباره کلاینت اینکه همین سیستم های که شما خودتون استفاده میکنید. بیشتر به معنی مشتری پی سی یا همان پرسونال کلاینت و همون سیستم های که خودمون استفاده می‌کنیم. حالا چرا به عنوان سرور ازش استفاده می‌کنیم. اول اینکه آی ‌پی یا مودم هایی که ما ازشون بیشتر استفاده می‌کنیم. یا ارتباط سلی که می‌گیریم همان اینترنت های موبایلمون پس از هر بار قطع و وصل کردن اتصال آی پیتون رو عوض می‌کنه.  تا شما نتونید به یک آی پی ولید یا ثابت برسید و روش سرور ران کنید. شما می‌تونید با پرداخت پول بیشتری به مخابرات یک آی‌پی ثابت بگیرید. و  واسه خودتون کامپیوتر رو بیست چهار ساعت روشن نگه دارید، از اون سر دنیا که وب های شما را میزبانی کنه ولی کار عاقلانه‌ای نیست.

می‌تونید خیلی کمتر یک سرور مجازی بخرید (راهنمایی خرید سرور) روش نرم افزار هاستینگ وب ، هاستینگ میزبانی پایتون ، و هر چیزی که دلتون میخواد استفاده کنید. یا نه پیشرفته تر یک هاست سی پنل یا دایرکتی ادمین بگیرید. که اونجا گزینه‌های نصب پایتون و دردسر های دیگه مثل بکاپ فنی رو هم نداشته باشید. یا مگر اینکه شما یک وبسایت خیلی بزرگی باشید. و تا یه حدی که رشد کنید کم ‌کم خودتون به این نیاز پیدا می‌کنید، که به جای اینکه از هاستینگ بگیرم. یک سرور مجازی بگیرم و روی سرور مجازی خودم نرم‌افزار مثلا سی پنل ران و مدیریت کنم. بعد که بزرگتر میشید یهو میاید دیتا سنتر می‌زنید، یعنی دیگه  سرور مجازی  از جای دیگه نمی‌گیرید. خودتون میاید ده تا سرور می‌خرید یک خط خیلی اختصاصی پوینت تو پوینت  با سرعت خیلی بالا و همه‌ی خدمات خودتون رو اونجا میزبانی می‌کنید.

سرور اختصاصی در پروژه های بزرگ چگونه است؟

خب در این حالت باید صد درصد یک سرور ادمین استخدام کنید. یه نفر که به تیکتا و اینجور مسائل جواب بده . اما در هاستینگ این مشکلات نیست. تیکت میگیرید که ارور پونصد گرفتم. و اون ها حالا پیگیری می‌کنن و برای شما اون دردسری که واسه یک وبسایت تازه  پا ببینید چه مشکلی توی وی ‌پی ‌اس هست. و یک متخصص خیلی بهتر کار را انجام میده و یک هاست در اختیار شما قرار میده. برای دیدن آی پی تون کافیه آی پی کانفیگ (ipconfig) سرچ بزنید میاره.

( ویدیو آموزشی کامل این مطلب درباره سرور )

2 دیدگاه در “سرور چیست؟ تفاوت سرور و سرور مجازی (vps) چیست ؟

  1. Mohsen.d گفت:

    سلام. مطلب بسیار کامل و عالی هستش راجب سرور ممنون.

    1. Admin گفت:

      سلام ممنون از دیدگاه خوبتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *